"Kapitalismus a česká společnost"
Pokud jste si brousili zuby na to, že si v naší knihovně půjčíte a přečtete
knihu Otty Urbana "Kapitalismus a česká společnost" - zapomeňte! Knihu vám
rádi půjčíme, ale připravte se na zážitek, který lze nazvat neopakovatelným,
brutálním, masochistickým a bolestivým.
Jedná se o četbu tak náročnou a těžko uchopitelnou, že už na první
stránce první předmluvy to slabší povahy vzdají. Tato monografie je senzační
už tím, že má kromě úvodu, napsaného samotným autorem, ještě jednu vysvětlující
studii /od V. Havelky/ před tímto úvodem a dvě další krátké stati
/od F. Dudka a J. Kořalky/ za Urbanovým textem.
V tomto ohledu trochu připomíná slavné dílo autora SF Stanislava Lema "Dokonalá
prázdnota". Přestože jste tuto Lemovu věc jistě všichni dávno četli, připomeneme,
že se jedná o sbírku recenzí na neexistující knihy. Na dvou stech stranách se autor
zabývá díly, která si vymyslel a která existují jen v jeho fantazii. Představují
se zde beletristická díla, která jsou ve většině případů poněkud zvláštní, v těch
ostatních případech naprosto ujetá a vzdálená jakémukoliv kontaktu s realitou.
Jako malou ukázku si dovolujeme připomenout začátek recenze na román Joachima
Fersengelda "Perycalipsys":
Joachim Fersengeld je Němec, který svou Perikalypsu napsal nizozemsky /kterýžto
jazyk, jak uvádí v předmluvě, skoro nezná/ a vydal ji ve Francii, odedávna proslulé
špatnými tiskovými korekturami. Pisatel těchto řádků ostatně nizozemsky také neumí,
ale podle titulu knihy, anglického úvodu a nečetných srozumitelných výrazů v textu
došel k názoru, že by recenzi přece jen svedl.
Pan Havlíček píše /na straně 12 dole/:
Weberova nominalisticko-konstruktivistická reinterpretace Marxe měla ovšem zároveň
silně kritické rysy, a - jak se Otto Urban mohl v oné době vyslovovat jen soukromě - silně
ho ovlivnila; bez weberovského pozadí by zůstala kniha "Kapitalismus a česká společnost"
do určité míry nesrozumitelná. Ovšem proti Weberově záměru porozumět především individuální
kauzalitě dějin, a do jisté míry vlastně i proti výhradně deskriptivní orientaci historické
společenské vědy šla Urbanova pojmotvorba více vstříc modernímu strukturalistickému
vidění problematiky /která u Webera jako možnost existovala spíše jen latentně/: historické
pojmy nesměly být definovány obsahově, ale funkcionálně, prostřednictvím vymezení úkolů,
které ve společnosti ty které jevy mají, a funkcí kterou plní
Všimli jste si toho také? S tímto vysvětlením se pak kniha čte daleko snadněji! Děkujeme!
Nechceme v žádném případě snižovat důstojnost, pověst a schopnosti pana Urbana, jen varujeme
naivní a nezkušené čtnáře před skokem do Maelstroemu!